info akcije magazine id mail english
NoviceFotoNapovednikBranjeLinkiArhiv novic
26. 11. 2008

02 London: Dizajn v službi hladne vojne

Kristina Dešman
V londonskem Victoria and Albert Museum je na ogled razstava Cold War and Modern, ki predstavlja dizajn, umetnost in arhitekturo v službi oziroma v nasprotju z režimom na obeh straneh nekdanje železne zavese. Posveča se različnim tematskim sklopom, ki so povezani s hladno vojno in so imeli odmeve v oblikovanju, umetnosti, arhitekturi in modi.

Četrtek, 13. 11. 2008
Pozdravljeni. Spet se oglašam s poročilom o londonskem dogajanju. Tokrat sem obiskala razstavo Cold War and Modern v Viktorijinem in Albertovem muzeju. Viktorija in Albert se večinoma posvečata dizajnu, tako da tudi razstava raziskuje dizajn, umetnost in arhitekturo, tokrat v službi oziroma nasprotju režimu na tej in oni strani železne zavese. Večja skupina kustosov je razstavo pripravljala kar štiri leta, odprla pa jo je konec septembra. Kako prikladno, ravno v času, ko je zaradi zaostrovanja odnosov med Ameriko in Rusijo glede vprašanja Gruzije, hladna vojna spet postala aktualna tema.

Razstava je zasnovana nekoliko kronološko in precej tematsko. Posveča se vsem možnim tematskim sklopom, ki so povezani s hladno vojno in so imeli odmeve v dizajnu, umetnosti, arhitekturi in modi. Obdela vse od umetnosti takoj po vojni, in sicer kot neposredni odziv na Hirošimo in Nagasaki. Arhitekturo so tedaj navdihovale podobe bunkerjev. Dotakne se povojne obnove mest, velikega natečaja za spomenik neznanemu padlemu vojaku in Picassovih Golobov miru.

Več optimizma pokažejo povojne italijanske dizajnerske ikone z Vespo na čelu, reševanje stanovanjskih problemov v šestdesetih in futuristične ideje za stanovanjsko opremo. Na primer omara, v kateri bi mleko obsevali z gama žarki in tako podaljšali njegovo uporabnost. Otoplitev rusko-ameriških odnosov v šestdesetih prikazuje t.i. »Kitchen Debate« med Nixonom in Hruščevim na ameriški razstavi v Rusiji. Ta obisk obeležujeta dva videa – odličen umetniški projekt Charlesa in Ray Eames na ameriški strani in posnetek Šostakovičevega mjuzikla Čermuška na ruski.

Čermuško si je mogoče ogledati na Youtubu. Tam ima razstava tudi svoj kanal, ki prikazuje nekaj zanimivih videov o nastanku razstave. Vzhodno zahodni odnosi se spet zaostrijo, nastopi vohunstvo, ki je prikazano z interesantnimi vohunskimi pripravami in, kako britansko, z izseki iz Jamesa Bonda. Sledi tekma za najvišji televizijski stolp oziroma najbolj utopično zgradbo, kjer seveda zmaga češki hotel Ješted iz konca šestdesetih.

Razstava je namerno izredno uravnotežena. Za vsak razstavljeni eksponat so poiskali primere iz obeh strani. Poleg ljubkega enosedežnega avtomobilčka, ki ga je oblikovala nemška tovarna Messerschmidt po tem, ko ji je bilo po vojni prepovedano izdelovati orožje, je razstavljen tudi bleščeč vzhodnonemški Trabant. Iz pološčene zelene plastike seveda. Zastopane so tudi vse države, ki so bile vpletene v konflikt, seveda ne manjka Jugoslavija. Predstavljena je z deli Zagrebške skupine Exat 51 in maketo paviljona za bruseljsko svetovno razstavo, ki so ga bojda iskali kar dve leti.

Posebej moram omeniti napise k razstavnim eksponatom. Ti so namreč vredni svoje lastne razstave. S tako dobrimi podnapisi razstava postane takoj večplastna. Od ene lesene noge lahko na primer izveš, kako je z odkritjem krivljenja vezanih plošč napredovala pohištvena industrija. Ali pa se podučiš, kako je mogoče na primeru ene ženske mini oblekice razložiti strukturalizem.

Razstavo sem si, skupaj s prebiranjem podnapisov, ogledovala kar celo popoldne. Posledica tega je bila, da so me pazniki iz muzeja dobesedno izrinili, in to brez zasluženega popoldanskega čaja. Edino, kar lahko razstavi o hladni vojni zamerim, je to, da skuša biti nekoliko preveč informativna in poučna. To sicer ni napačno, morda pa bi lahko obiskovalcu le pustila nekoliko več interpretativne svobode.

Razstavo si je mogoče ogledati v Viktorijinem in Albertovem muzeju v Londonu do sredine januarja. Torej - če se v tem času znajdete v bližini, lahko žrtvujete pol dneva nakupovalne norije in se posvetite interesantnemu poglavju zgodovine in oblikovanja.

Iz dramatično spremenljivo oblačnega Londona,

Kristina Dešman

 na vrh

Komentar
ime
email
naslov komentarja
vpisite niz iz  stolpca
 

Anonimnez
nekaj veliko boljšega, 26.11. 2008, 19:50

je bil članek o tej razstavi 4.10.2008 v Delu. lepo bi bilo tudi tukaj brati kaj podobnega...

Tinek
kritika kritike, 29.11. 2008, 17:56

da, v delu ki ga je treba plačati,kupiti in poiskati članek. tukaj pa imamo na voljo zastojnske aktualne prispevke oddaljene samo klik vstran, zato ne razumem zakaj se bralci neprestano pritožujejo čez kvaliteto in strokovnost. v kolikor je potreba po obširnih poglobljenih informacijah tako prisotna, dotičnim predlagam iskanje alternativnega večjezičnega gradiva ali pa obiskanje ekshibicije za nepristranske vtise iz prve roke ;)

Anonimnez
Brez naslova, 2.12. 2008, 21:30

dragoceni pofl 24ur.si.
a ni trajekt zavod za prostorsko kulturo...? taki prispevki niso vredni klikanja.


Komentarji odražajo mnenja in stališča uporabnikov Trajekta. Možnost komentiranja je namenjena spodbujanju javne debate in odzivom na članke. Uredništvo si pridržuje pravico krajšanja komentarjev, ki presegajo 1000 znakov. Uredništvo si pridržuje pravico odstranitve komentarjev v primeru, da so žaljivi, spodbujajo kakršnokoli nestrpnost ali napeljujejo na kriminalna dejanja. Za vsebino komentarjev uredništvo ne odgovarja.
Kristina Dešman je filozofinja in podiplomska študentka zgodovine in teorije arhitekture na Bartlett School of Architecture, University College of London. Kristina o arhitekturnih in umetniških dogodkih v Londonu poroča za Radio študent. Njene prispevke lahko poslušate vsak drugi četrtek ob 16.00 na Študentu ali preberete na njegovi ter naši spletni strani.


na vrh