info akcije magazine id mail english
NoviceFotoNapovednikBranjeLinkiArhiv novic
9. 4. 2009

Arhitekturna vstaja v Skopju

Maximilian Hartmuth
Arhitektura je redko udarna novica največjih medijev. Prav tako pa je z arhitekturo redko povezano fizično nasilje. Dogodek, ki se je nedavno (28.3.2009) zgodil v Skopju, je zato v tem pogledu precej izjemen in pomenljiv.

Na glavnem skopskem trgu Ploštad Makedonija se je zbrala skupina meščanov in študentov Fakultete za arhitekturo, da bi izrazila svoje nestrinjanje z načrtovano gradnjo cerkve na omenjenem trgu. Protestniki so poudarjali, da niso proti gradnji cerkve kot takšne, ampak da je predmet njihovega nasprotovanja predvsem lokacija načrtovane cerkve, kar so utemeljevali z več razlogi. Osrednji javni prostor v mestu po njihovem prepričanju ni ustrezna lokacija za novo cerkev, urbanistični načrt mesta ne predvideva gradnje na glavnem skopskem trgu, hkrati pa je gradnja takšnega objekta vprašljiva tudi z vidika smotrnosti porabe davkoplačevalskega denarja, saj se že obstoječa cerkev, zgrajena v obdobju Jugoslavije, nahaja le nekaj minut stran. Sporno naj bi bilo tudi arhitekturno oblikovanje samega objekta, ki v poudarjeno neo-bizantinskem slogu za mnoge enostavno predstavlja nesprejemljiv kič. Nekateri protestniki pa so tudi opozarjali, da predstavlja takšen projekt v središču mesta tudi nepotrebno politično provokacijo v družbi, ki ni izključno pravoslavna.

Medtem ko so se študentje zbirali, da bi okoli lokacije za načrtovano cerkev ustvarili simboličen živi zid, se je na glavnem skopskem trgu hkrati zbrala precej številčnejša skupina proti-protestnikov, ki so za načrtovan protest študentov izvedeli iz medijev in preko interneta. Proti-protestniki so se organizirali nenavadno hitro in z najetimi avtobusi v Skopje pripeljali iz različnih delov Makedonije. Ceneno oblikovani velikanski transparenti, ki so jih nosili proti-protestniki, so nedvoumno sporočali, da slednji v nasprotnikih gradnje cerkve vidijo nasprotnike vere in Boga. Po lastnih navedbah proti-protestnikov naj bi v njihovem primeru šlo za spontan odziv na očitno "proti-krščanski" shod študentov.

Vendar pa se zdi, da razlogi za mobilizacijo proti-protestnikov niso bili samo verske narave. Po mnenju udeležencev dogodka, je bila z organizacijo domnevno spontanega odziva vernikov povezana vladajoča makedonska stranka VMRO-DPMNE, saj so se številni proti-protestniki odkrito predstavljali kot njeni podporniki. Pri tem je namreč pomembno tudi dejstvo, da načrtovane cerkve ne bo financirala Makedonska pravoslavna cerkev, ko je to običajno, ampak Makedonska vlada, ki jo vodi prav stranka VMRO-DPMNE. Protest se je tako kmalu sprevrgel v nasilen obračun med obema skupinama protestnikov, pri čemer so številčnejši proti-protestniki študente zmerjali s "pedri", "izdajalci" in "Šiptarji", jih pretepali in uničevali študentske transparente. Policija je nasilje zgolj opazovala. Kljub številnim pričam in video posnetkom dogajanja, ki so kmalu zakrožili pa internetu, se je vlada na presenečenje mnogih po protestih odkrito postavila na stran proti-protestnikov in za nasilje obsodila študente.

Resnici na ljubo je potrebno dodati, da seveda vsi proti-protestniki niso bili nasilni. Številni med njimi, morda celo večina, so, opremljeni s pravoslavnimi zastavami in ikonami, dogajanje na trgu zgolj opazovali. Zakaj je torej po njihovem mnenju potrebno zgraditi novo cerkev nedaleč od obstoječe cerkve Svetega Klimenta, kljub spornim ekonomskim in infrastrukturnim razlogom za gradnjo? Podporniki gradnje verjamejo, da mora imeti "vsak glavni trg v Evropi svojo cerkev." Torej jo naj ima tudi skopska Ploštad. V tem smislu je eden izmed transparentov sporočal tudi, da je potrebno "oblikovati sedaj neurbaniziran mestni trg." Poleg tega so transparenti proti-protestnikov zahtevali, da mora imeti načrtovana cerkev zvonik, kar sicer ni značilnost makedonskih tradicionalnih cerkva. Zvonik naj bi po njihovem mnenju "služil kot vertikalen orientir," hkrati pa naj bi izražal "voljo po veri." Transparenti proti-protestnikov so torej dovolj odkrito govorili o versko-političnem simbolizmu, ki dejansko predstavlja glavni razlog za gradnjo nove cerkve.

Če bo nova cerkev dejansko zgrajena, kot kljub pomislekom, ki so se pojavili celo znotraj same Makedonske pravoslavne cerkve, zagotavlja predsednik makedonske vlade Gruevski, bo to le eden v nizu "etničnih spomenikov" zgrajenih v zadnjih letih. Različni Aleksandri Veliki, Skenderbegi, številni srednjeveški svetniki, nove cerkve ali džamije namreč služijo predvsem simbolni označbi prostora. V tem pogledu nova cerkev, zgrajena na glavnem skopskem trgu, morda ne bo namenjena samo pravoslavnim vernikov v Skopju, ampak bo tudi izraz moči in sporočilo Muslimanom na drugi strani reke Vardar. V makedonski družbi, kjer tretjina odraslega prebivalstva nima zaposlitve in kjer četrtina prebivalcev uradno živi pod pragom revščine, so takšni spomeniki ne le dragi, ampak tudi sporni.


Več:
>>Skopje 2308
>>Prva Arhi Brigada

 na vrh

Komentar
ime
email
naslov komentarja
vpisite niz iz  stolpca
 

sandi
Brez naslova, 10.4. 2009, 11:21

Bravo študenti! V Ljubljani se to ne bi moglo zgoditi. V Ljubljani vsak požre kar koli mu postaviš pred nos... naj bo to Emonika, Kolizej, prizidek pravoslavne (btw pravoslavna c. mora drugam), džamija z minaretom, Vila Grad, nanadzorovano urbano širjenje in druge barabije, ki jih utemeljujejo s t.i. demokratično držo, v resnici pa gre samo za velik umazan biznis, na drugi stani pa ne morejo izdati enega usranega dekreta, s katerim bi posledično zaplenili Čopovo 9 in si v njej uredili magari poslovne prostore za MOL. Štadion gor, štadion dol je očitno edino, kar to Ljubljano zanima...

Anonimnez
Brez naslova, 15.4. 2009, 13:19

Pri nas se je podoben ''etničen spomenik'' že zgradil ob zahodni meji z Italijo v spomin braniteljem zahodne meje na Cerju. .... zato sploh ni bil problematičen (niti izbor brez natečaja). Postavljen je bil kot ''protiobjekt'' italijanskemu ''etničnemu spomeniku'' - marijini cerkvi nad Trstom. Oba objekta sta postavljena na taki poziciji da se vidita globoko v ozemlje sosednje države in sprožata gnus nasprotnega naroda.
Je pa nekaj treba priznati... Medtem ko je italijanski objekt spotike, dograjen sredi šestdesetih let izkaz ''čezmejne'' arhitekturne stroke in sposobnosti oblikovanja in ima svoj namen, je naš novi objekt lepa projekcija naše arhitekturne neinovativnosti, nesposobnosti in nokusnosti (direktno kopiranje arhitekture srednjeveških stolpov. Kakšno povezavo ima to z vonjo v 20. stoletju mi žal ni jasno)....
Arhitekturo je oblikoval arhitekt in tudi asistent na Ljubljanski fakulteti za arhitekturo (o imenih raje ne, čeprav bi bilo mogoče potrebno )
PS: tudi to smo plačali davkoplačevalci... aja pa tudi dokončan ni in tudi čemu služi, razen da provocira Italijane, ne vemo.....toliko o našem ponosu...


matej
Brez naslova, 15.4. 2009, 13:20

sem se pozabil podpisat, se opravičujem

Kritik
Cerje, 15.4. 2009, 14:39

Spomenik je pravzaprav tako nagnusen, da se ga ne bi smelo omenjati...

Komentarji odražajo mnenja in stališča uporabnikov Trajekta. Možnost komentiranja je namenjena spodbujanju javne debate in odzivom na članke. Uredništvo si pridržuje pravico krajšanja komentarjev, ki presegajo 1000 znakov. Uredništvo si pridržuje pravico odstranitve komentarjev v primeru, da so žaljivi, spodbujajo kakršnokoli nestrpnost ali napeljujejo na kriminalna dejanja. Za vsebino komentarjev uredništvo ne odgovarja.

Protestniki s transparenti 'Ne posiljujte Skopja!'




Študentsko vabilo na protest


Načrtovana cerkev
na vrh