info akcije magazine id mail english
NoviceFotoNapovednikBranjeLinkiArhiv novic
23. 6. 2009

Stanovati v mestu je okolju prijazno

Matevž Čelik
Če zares želite prispevati k zmanjšanju izpustov CO2, se preselite v eno gosto poseljenih urbanih središč. Ali vsaj v kraj, ki ima dobre železniške in avtobusne zveze z mestom in kjer se do lokalnega supermarketa lahko sprehodite peš. CO2 odtis prebivalcev mestnih središč je namreč občutno manjši kot odtis prebivalcev v primestnih in podeželskih naseljih.

Emisije toplogrednih plinov v Sloveniji naraščajo skoraj izključno na račun cestnega prometa in so danes preko 200% večje kot pred 20 leti. V brošuri, ki je pred 3 leti izšla v okviru pobude “Slovenija znižuje CO2”, preberemo navedek, da »četrtino prevozov z osebnimi vozili opravimo na razdaljah, dolgih le 1,5 kilometra, nadaljnja polovica vseh voženj pa ni dolga niti 5 kilometrov.

Najnovejše študije potrjujejo, da mesta res proizvajajo več toplogrednih plinov na hektar kot predmestna in podeželska območja. Kar pa se tiče gospodinjstev, prebivalci v mestnih središčih proizvajajo veliko manj toplogrednih plinov.

Posebno pozornost analize posvečajo emisijam ogljikovega dioksida iz osebnih vozil. Meritve izpustov CO2 na gospodinjstvo so pokazale, da so emisije povezane s transportom pri prebivalcih zgoščeno poseljenih mest in mestnih sosesk do 70% nižje kot emisije, ki jih proizvajajo prebivalci predmestnih sosesk in manjših podeželskih krajev.

Mesta so "lokacijsko učinkovita", ker so ključni cilji potovanj bliže prostorom, kjer ljudje živijo in delajo. Da bi opravili svoje vsakodnevne potrebe, prebivalci mestnih središč potujejo manj. To pomeni, da za potovanja potrošijo manj časa, denarja, goriva in da proizvajajo manj toplogrednih plinov.

Z drugimi besedami to pomeni, da je že v izhodišču veliko manj možnosti, da bi bilo vaše bivanje okolju prijazno, če živite v lastni hiši v enem manjših krajev ali v okolici mesta, kot če bi živeli v stanovanju sredi mesta.

Mesta so za večino Slovencev še vedno manj zaželjen življenjski prostor. Veljajo za natrpana, hrupna ter onesnažena in naj bi na splošno nudila manj kakovostno bivanje kot manjši kraji na podeželju. Slovenska vlada se zaenkrat še ni lotila nalog, s katerimi bi popravila takšno podobo.

Prizadevanja, da bi se izkazali kot zelena in okolju prijazna dežela bodo v prihodnosti neizogibno povezana prav z mesti. Ta s spremembami in novimi vlaganji v mestna središča, posodabljanjem in prilagajanjem sistemov javnega prometa počasi postajajo uporabnikom prijaznejša. Vendar imajo prizadevanja županov in mestnih svetov za pozitivne spremembe danes vse premalo sistemske podpore v vladnih programih.


Več:
>>Prihaja zeleni urbanizem / TrajekT 08.06.2009
>>Slovenija znižuje CO2
>>Kazalci okolja v Sloveniji

 na vrh

Komentar
ime
email
naslov komentarja
vpisite niz iz  stolpca
 

a
nitine, 29.6. 2009, 23:26

Težka bo. Slovenija je sinonim za ne-urbano. Še tisti eko meščani, ki se po Ljubljani vozijo z bicikli, nekje za blokom skrivajo ne-eko avto ali dva in ob vsaki priložnosti zbežijo na vikend ali pač nekam, kar je preveč daleč, da bi se lahko vozili vsak dan. Mogoče so mesta "lokacijsko učinkovita", ampak ne slovenska in tudi ne s slovenci. Tako da ne, se ne strinjam, zelena in okolju prijazna dežela vsekakor ne bomo v povezavi z razvojem mest.
Povezava življenski slog-urbanizem-varovanje okolja za slovenijo pač ne bo prinesla istih rezultatov kot za npr. češko. Politika, ki nasprotuje vsem značilnostim poselitve, migracij, razporeditvi delovnih mest, lastništvu, možnemu kapitalu itd. itd. bi bila predvsem neuspešna.


b
Urbana Slovenija, 17.7. 2009, 17:37

Ne bi podcenjeval slovenskih mest. V 10 največjih slovenskih mestih živi četrtina Slovenije, če jim dodamo še satelite, ki so vezani nanje, pa se številka še poveča.

Poseljevanje podeželja pa bi itak morali omejiti na obstoječ obseg.


Komentarji odražajo mnenja in stališča uporabnikov Trajekta. Možnost komentiranja je namenjena spodbujanju javne debate in odzivom na članke. Uredništvo si pridržuje pravico krajšanja komentarjev, ki presegajo 1000 znakov. Uredništvo si pridržuje pravico odstranitve komentarjev v primeru, da so žaljivi, spodbujajo kakršnokoli nestrpnost ali napeljujejo na kriminalna dejanja. Za vsebino komentarjev uredništvo ne odgovarja.
>>Prihaja zeleni urbanizem 08.06.2009
>>Slovenija znižuje CO2
>>Kazalci okolja v Sloveniji







Emisije toplogrednih plinov iz prometa v Sloveniji od izhodiščnega leta Kjotskega protokola (1986) do 2006 (Vir: Arso)

na vrh