info akcije magazine id mail english
NoviceFotoNapovednikBranjeLinkiArhiv novic
1. 7. 2009

Urbana inovacija: park na opuščeni progi

Matevž Čelik
V prvih dneh junija so v New Yorku odprli prvi odsek novega, nenavadnega parka The Highline, ki je urejen na opuščeni trasi nadzemne železnice. Za izvedbo te inovativne urbane pridobitve so zaslužne civilne iniciative, ki so se več kot dvajset let spopadale z investitorji in mestno upravo, ki je želela progo porušiti. Okrog železniške proge se je od leta 1980 odvijala prava drama med investitorji in mestnimi politiki na eni strani, ter meščani, združenimi v civilne iniciative na drugi. Večkrat so se soočili na sodišču, zadnjič v času razvpitega župana Rudolfa Giulianija, leta 2002. S podporo novega župana Bloomberga pa se je pričel izvajati projekt, katerega vodenje so prepustili civilnim iniciativam, združenim okrog fundacije Friends of the Highline.

Nadzemna železniška proga High Line je bila zgrajena kot del prenove zahodnega Manhattna leta 1929. 13 milj dolga proga je omogočila ukinitev 105 nivojskih križanj z železniško progo v gosto urbaniziranih območjih Manhattna in ureditev Riverside parka ob reki Hudson. V 1950-ih je zaradi prehoda na cenejši cestni transport promet na progi občutno upadel. Dele proge so porušili v 1960-ih, promet po njej pa je bil popolnoma ukinjen v 1980-ih. Leta 1991 so porušili skrajni južni konec proge na Spodnjem Manhattnu. Že od leta 1980 so skupine zasebnih investitorjev z zemljišči ob progi lobirale za popolno rušitev proge. Sredi in konec 1980-ih so se pojavila tudi prva odločna nasprotovanja rušitvi, vodil pa jih je aktivist in ljubitelj železnice, Peter Oblez, ki je živel ob progi v četrti Chelesea. Z investitorji se je soočil tudi na sodišču in si prizadeval za ponovno uvedbo vlakov na progi.

Leta 1999 sta Joshua David in Robert Hammond ustanovila fundacijo Friends of the High Line (FHL), katere cilj je bil ohraniti progo in jo nameniti novi rabi, kot odprt urbani prostor. V aprilu 2001 je FHL usklajeval delo več kot 100 organizacij meščanov in lokalnih skupnosti, ki so pričale pred Odborom mestnega sveta za državno in mestno zakonodajo. S pričanjem so podprli resolucijo posameznih mestnih svetnikov, ki je naložila mestu in državi New York ohranitev, vzdrževanje in ponovno rabo proge High Line. Kljub temu je še istega leta župan Rudolf Giuliani poskušal porušiti progo. FHL so zato sprožili postopek pred sodiščem, ki je marca 2002 odločilo, da je Giulianijeva uprava načrte za rušitev izvajala s kršitvijo zakonitega postopka. Tako je bila rušitev ustavljena. Sočasno je FHL novemu županu Bloombergu predstavil študijo prenove proge, ki je vključevala študijo ekonomske uresničljivosti projekta. Ta je dokazala, da bi novi davčni prihodki, ustvarjeni s prenovo proge občutno presegli stroške ohranitve proge in njene ureditve v javni prostor.

V nadaljevanju leta 2002 je mestna uprava pričela pravni postopek za prenos prometnih površin proge v javno dobro. Januarja 2003 je FHL izpeljal mednarodni natečaj za prenovo proge. Prejeli so 720 predlogov iz 36 držav. Projekt so dobili domačini Diller Scofidio + Renfro, ki so pri zasaditvi sodelovali z nizozemskim oblikovalcem vrtov Pietom Oudolfom. Julija istega leta je mestni svet odobril financiranje projekta. Komisija za zaščito mestnih znamenitosti je nekaj predelov ob progi na novo prepoznala kot zgodovinsko pomembnih in jih zaščitila, mestni urbanistični oddelek pa je območje proge na novo opredelil v mestnih načrtih. Marca 2004 je FHL skupaj z mestom New York pričel s postopkom za izbiro izvajalca prostorskega načrta za projekt. Uprava župana Bloomberga danes pravi, da je prenova High Linea „v jedru načrtov mestne uprave za revitalizacijo West Sidea“, ki bo postal ogrlica dinamičnih obvodnih sosesk.

Projekt je že pred otvoritvijo dobil avro čudeža. Poimenovali so ga "velika zgodba z West Sidea" in "čudež varstva in ohranjanja". Sprehajalci v novem parku so navdušeni nad novim parkom, ki bo ob dokončanju povezoval gosto pozidane dele Manhattna med 10 in 34 ulico. Posebej zadovoljni so z zasaditvijo Pieta Oudolfa, ki ga je pri izbiri več kot 100 različnih rastlin navdihnilo divje rastje, ki je desetletja preraščalo progo.

Območje okrog novega parka je hitro pridobilo na vrednosti. Danes je to eden najzanimivejših predelov za investitorje in v okolici parka je trenutno v gradnji ali tik pred njo okrog 30 projektov. Prenavljajo se stari lofti in gradijo nova stanovanja. Nad novim javnim parkom, ki se ureja na nekdanju progi se gradijo stanovanjske stolpnice in poslovni kompleksi z neposrednim dostopom v park. Nekatere nove stolpnice stojijo celo preko konstrukcije nekdanje proge, tako da se v stanovanja in pisarne vstopa neposredno iz novega parka. Območje Chlesea se je že prej preobrazilo v elitno galerijsko umetniško sosesko, niže ležeči industrijski predeli ob progi pa so postali novo območje najrazličnejših trgovskih in gostinskih programov ter nočnega življenja.

Park The Highline je primer družbene akcije, ki ima številne pozitivne stranske učinke. Highline je dokaz, da prebivalci z organiziranim zavzemanjem za svoje mesto, tudi kadar gre za opuščene, umazane, na pol porušene in na videz neuporabne ostanke zgodovine, lahko prispevajo k nastanku novih inovativnih projektov. Je dokaz, da civilne iniciative tudi z nasprotovanjem uradnim vizijam lahko pozitivno prispevajo k razvoju mesta in ponudijo dobre in uresničljive alternative. In je dokaz, da se na ta način dviguje kakovost življenja in ustvarja neposredna gospodarska korist.


Več:
>>The Highline
>>Diller Scofidio + Renfro
>>Piet Oudolf
>>Walking the Line / New York Times

 na vrh

Komentar
ime
email
naslov komentarja
vpisite niz iz  stolpca
 

Komentarji odražajo mnenja in stališča uporabnikov Trajekta. Možnost komentiranja je namenjena spodbujanju javne debate in odzivom na članke. Uredništvo si pridržuje pravico krajšanja komentarjev, ki presegajo 1000 znakov. Uredništvo si pridržuje pravico odstranitve komentarjev v primeru, da so žaljivi, spodbujajo kakršnokoli nestrpnost ali napeljujejo na kriminalna dejanja. Za vsebino komentarjev uredništvo ne odgovarja.











Celotna trasa parka the Highline. Izvedena je prva tretjina, drugo bodo odprli leta 2010, tretja pa je v fazi izdelave projektne dokumentacije.

na vrh