info akcije magazine id mail english
NoviceFotoNapovednikBranjeLinkiArhiv novic
11. 12. 2007

Izšli Ravnikarjevi zapisi o umetnosti in arhitekturi

.
Pri založbi Slovenska matica je prejšnji teden izšel zbornik esejev Edvarda Ravnikarja Umetnost in arhitektura, ki ga je uredil prof. dr. Aleš Vodopivec. Zbornik, ki prinaša vrsto Ravnikarjevih zapisov, kritik, intervjujev o umetnosti in arhitekturi, tako dopolnjuje dogodke ob stoletnici arhitektovega rojstva.

Ravnikar je ob neki priložnosti zapisal: "Sprašujemo arhitekta, a odgovor je v njegovem delu. Tega pa ne znamo brati." Bil je prepričan, da arhitekture ne moremo razumeti, če jo gledamo "brezbrižno mehanično, brez notranjega napora." Čeprav se ni rad pojavljal v javnosti in je nerad govoril o svojem delu, je stalno pisal. Da bi tudi na ta način, z besedo, pomagal arhitekturo videti in "brati". Obenem je arhitekturo razlagal kot materialno in duhovno potrebo vsakogar. Zato se je čutil kot arhitekt dolžan s strokovnimi spoznanji seznanjati tudi nestrokovno javnost s prispevki v dnevnem časopisju, s predavanji, razstavami ipd. Med njegovimi zapisi, ki so nastali v obdobju preko petdeset let, natančneje med leti 1940 in 1993, so teoretski članki, eseji o sodobni umetnosti in arhitekturi, zgodovinski prikazi in ocene, poročila o projektih, komentarji aktualnih dogajanj v stroki in družbi, kritike, pogovori, itd. Širina obravnavanih tem kaže, da ne gre za klasično arhitekturno teorijo, ki bi nastajala ločeno od arhitektovega dela, temveč raje za pojasnitev njegovih arhitekturnih nazorov ter za zavzeta, pogosto tudi polemična razmišljanja, ki so spremljala njegova strokovna prizadevanja. Skratka, Ravnikar je zapisoval svoje ideje o arhitekturi, ki pojasnjujejo tudi njegova zgrajena dela na način, kot je sam razumel zgodovino in kritiko arhitekture: "kaj je lahko sploh zgodovina arhitekture in kritika arhitekture, če ne zgodovina in kritika ideje o arhitekturi".

Tako kot Ravnikarjevo arhitekturo je tudi njegove zapise možno brati in razumeti na več načinov, saj miselno izvirnejšega, bogatejšega in bolj raznovrstnega prispevka v slovenski arhitekturi ni. Aktualnost njegovih misli se s časom ni izgubila. Prav nasprotno. Danes, ko pod vplivom globalizacije dnevno izginjajo kulturne razlike v prostoru, ko se izgublja vse tisto, kar je majhno in pristno, lahko le upamo, da nas njegovo pisanje še lahko predrami k razmisleku o usodnem pomenu prostora za ohranitev naše kulturne identitete.

Iz uvodnika prof. dr. Aleša Vodopivca


 na vrh

Komentar
ime
email
naslov komentarja
vpisite niz iz  stolpca
 

tine
Brez naslova, 14.12. 2007, 14:02

Dobrodošla in dolgo pričakovana publikacija člankov ter esejev E.R. Sedaj manjka samo še pregledna monografija, ki bi obsegala njegov celoten opus, zdaj razdrobljen na tolikih koncih.

andrej
Brez naslova, 17.12. 2007, 19:31

Zanimivo branje, ni kaj. Kam je danes izginilo vse to vizionarstvo, razgledanost in širina, lastnosti, ki jih je poosebljal Ravnikar. Arhitekti ne razmišljajo več etično, ne gradijo več za ljudi, ampak izključno za svoje žepe, ne da bi se vprašali, kakšen vpliv bo imelo to na bodoče genaracije. To je moment, ki ga je Ravnikar kljub svoji velikopoteznosti vselej upošteval.

Komentarji odražajo mnenja in stališča uporabnikov Trajekta. Možnost komentiranja je namenjena spodbujanju javne debate in odzivom na članke. Uredništvo si pridržuje pravico krajšanja komentarjev, ki presegajo 1000 znakov. Uredništvo si pridržuje pravico odstranitve komentarjev v primeru, da so žaljivi, spodbujajo kakršnokoli nestrpnost ali napeljujejo na kriminalna dejanja. Za vsebino komentarjev uredništvo ne odgovarja.
Knjigo lahko kupite v Jakopičevi galeriji ob razstavi o delu Edvarda Ravnikarja in v knjigarnah.

Več o dogodkih ob 100-letnici arhitektovega rojstva:
www.trajekt.org



na vrh